Toestemmingsverklaringen

Een administratief dienstverlener werkt met toestemmingsverklaringen van zijn klanten.

Als uw aansluiting is verwerkt, wordt u aangesloten op ons portaal. Uw klanten (zorgaanbieders) kunnen digitaal via het dit portaal een toestemmingsverklaring aan u instellen. Deze toestemmingsverklaring wordt ingesteld per dienst.

Waarom is een toestemmingsverklaring nodig?

Zonder toestemmingsverklaringen van uw klanten kunnen geen gegevens worden uitgewisseld via uw aansluiting. Zodra uw klant een toestemmingsverklaring voor een dienst aan u heeft ingeregeld, kunt u voor deze klant gegevens via ons uitwisselen.

Voor het verwerken van persoonsgegevens voor uw klanten moet u op grond van privacywetgeving een verwerkersovereenkomst aangaan met uw klant. De toestemmingsverklaring bevestigt voor ons de verwerkersrelatie tussen u (als administratief dienstverlener) en uw klant (de zorgaanbieder).

Hoe wordt een toestemmingsverklaring ingesteld?

De contactpersoon van een zorgaanbieder kan per AGB-code inloggen op de VECOZO-website om een toestemmingsverklaring in te stellen en/of beheren. Meer informatie over hoe zorgaanbieders toestemmingsverklaringen kunnen instellen vindt u in onze veelgestelde vragen.