Berichtloket: openen en downloaden
Handleiding voor het openen en opslaan van berichten binnen diensten die zijn aangesloten op het VECOZO Berichtloket
Handleiding voor het openen en opslaan van berichten binnen diensten die zijn aangesloten op het VECOZO Berichtloket
U opent het detailscherm van een bericht door op het zoekscherm in de lijst met zoekresultaten op de regel van het gewenste bericht te klikken. Als u in een e-mailnotificatie op een link naar een bericht klikt, opent het detailscherm meteen.
Op het detailscherm van een bericht ziet u alle informatie over dat bericht, zoals de gegevens van de afzender en de geadresseerde, wat de status is van een bericht, eventuele declaratiebedragen, en of er een bijbehorend heen- of retourbericht aanwezig is.
Links bovenaan op het detailscherm ziet u twee downloadknoppen. Via deze knoppen kunt u nieuw ontvangen berichten naar keuze gezipt of ongezipt opslaan en vervolgens inlezen in uw softwarepakket. Ook de door uzelf verzonden berichten kunt u indien gewenst gezipt of ongezipt opslaan.
U kunt ook meerdere (retour)berichten in één keer downloaden. Dat doet u via de lijst met zoekresultaten.
Let op: na het downloaden van de payload (het fysieke bestand) is dat nog 24 uur beschikbaar in het Berichtloket. Daarna wordt het bestand automatisch verwijderd en zijn de downloadknoppen niet meer beschikbaar. De bijbehorende informatie over het bericht blijft wel zichtbaar, totdat de bewaartermijn voor de betreffende dienst is verstreken.
De detailinformatie over het ontvangen of verzonden bericht toont de algemene verzendgegevens:
Na de Verzendgegevens ziet u de specifieke informatie over het bericht zelf. In een menu-balk worden één of meer opties getoond die van toepassing zijn op het betreffende bericht:
Door op een menu-optie te klikken springt u snel naar de informatie in het betreffende gedeelte.
○ Berichtinformatie
Onder het kopje Berichtinformatie ziet u de informatie die het bericht identificeert:
Hier ziet u de naam van de dienst en de berichtcode, de berichtversie en/of de omschrijving van de betreffende berichtstroom.
Onder het kopje Verwerkingscontext ziet u extra informatie die aan sommige berichtstromen kan worden meegegeven, ten behoeve van de routering en verwerking van het bericht.
Onder het kopje Berichtinhoud ziet u specifieke inhoudelijke informatie uit een bericht, zoals bij Wmo en Jeugdwet declaraties bijvoorbeeld een factuurnummer en declaratiebedragen:
Bij het Wmo en Jeugdwet berichtenverkeer wordt hier ook de BerichtIdentificatie getoond, het veld waarmee binnen deze diensten de heen- en retourberichten worden gekoppeld.
○ Statusinformatie
Onder het kopje Statusinformatie ziet u de verschillende Berichtstatussen die het bericht heeft doorlopen:
○ Afleveringen
Onder het kopje Afleveringen ziet u of, wanneer en hoe de ontvanger van een bericht dit heeft ontvangen en opgehaald.
Deze informatie is alleen zichtbaar als een bericht door VECOZO daadwerkelijk is aangeboden aan de geadresseerde (dus niet is afgekeurd).
Het kopje Meldingen is alleen zichtbaar als een bericht door VECOZO technisch is afgekeurd. Hier ziet u de foutcodes, omschrijvingen en eventuele toelichtingen over de afkeur.
Onder het kopje Gerelateerde berichten ziet u berichten die bij elkaar horen. De meeste berichtstromen bestaan uit heen- en retourberichten: elk heenbericht wordt beantwoord met een retourbericht.
De heen- en retourberichten worden aan elkaar gekoppeld via berichtinhoudelijke zaken als factuurnummer of berichtidentificatie, of via het ConversatieID. Dat is een unieke identificatie die bij sommige diensten aan een heenbericht wordt meegegeven, en die in het retourbericht wordt overgenomen. Hierdoor kan dan, indien aanwezig, een ‘berichtpaar’ worden getoond:
Als uw bericht is afgekeurd door VECOZO ziet u naast het ingediende bericht geen retourbericht van de geadresseerde, maar een foutbericht van VECOZO, waarin de afkeurreden wordt gespecificeerd:
Bij nieuw ontvangen berichten ziet u achteraan de regel ook nog een kolom Actie, met daarin twee downloadknoppen. Hiermee kunt u het bericht naar keuze gezipt of ongezipt opslaan. Na het downloaden is het bericht nog 24 uur beschikbaar in het Berichtloket. Daarna wordt het bestand automatisch verwijderd en zijn de downloadknoppen niet meer beschikbaar.
U kunt wisselen tussen het detailscherm van het heenbericht en het retourbericht of foutbericht door te klikken op de regel van het bericht dat u wilt inzien.