Een declaratie openen en downloaden
Handleiding voor het openen en opslaan van Wmo, Jeugdwet en GDS declaratie-retourberichten via het VECOZO Berichtloket
Handleiding voor het openen en opslaan van Wmo, Jeugdwet en GDS declaratie-retourberichten via het VECOZO Berichtloket
De retourinformatie die hoort bij een Wmo, Jeugdwet of GDS declaratie kunt u downloaden via het detailscherm van de betreffende declaratie. U opent dit scherm door in de lijst met zoekresultaten op de regel van de gewenste declaratie te klikken. Als u op een link in een e-mailnotificatie klikt, opent het detailscherm meteen.
Op het detailscherm ziet u bovenaan de pagina de meest relevantie informatie over de declaratie, zoals de afzender en de geadresseerde, de status van de declaratie, het declaratie/factuurnummer, en het ingediende bedrag.
Als de declaratie door de zorgverzekeraar of gemeente is afgehandeld ziet u hier ook het toegekende (het vergoede) bedrag, en vindt u onder het kopje Gerelateerde berichten een link om de retourinformatie direct te downloaden. U kunt ook van meerdere declaraties de retourberichten in één keer tegelijk downloaden. Dat doet u via de lijst met zoekresultaten.
Na deze informatie ziet u een of meer kopjes met daaronder meer specifieke informatie over de declaratie:
Onder het kopje Declaratiebericht ziet u nadere informatie die de declaratie en de indiener identificeren:
Het kopje Meldingen verschijnt alleen als een declaratie door VECOZO technisch is afgekeurd. Onder dit kopje ziet u de foutcode, omschrijving en eventuele toelichting over de afkeur.
Neem bij een afkeur 'Bericht is afkeurd op basis van XSD of XSLT controles' of 'Inhoudelijke fout' contact op met uw softwareleverancier. De declaratie is dan automatisch afgekeurd omdat deze niet aan de technische regels voldoet. VECOZO kan u hier verder niet bij assisteren.
Onder het kopje Gerelateerde berichten ziet u of er retourinformatie beschikbaar is van de partij die de declaratie heeft beoordeeld, doorgaans een zorgverzekeraar of gemeente. Die retourinformatie kunt u downloaden en opslaan op uw pc.
Op de eerste regel ziet u altijd het ingediende declaratiebericht, waarvan u de informatie op dat moment bekijkt.
In de kolom Acties op het eind van elke regel ziet u een informatie-knop . Door op deze knop te klikken springt u van de declaratie-weergave naar het ‘normale’ berichtloket, waarin wat meer algemene / technische gegevens over het betreffende declaratiebericht getoond worden.
De ingediende declaratie en de retourinformatie worden aan elkaar gekoppeld op basis van de berichtinhoud (bijvoorbeeld het veld BerichtIdentificatie in de declaratie), of via het Conversatie ID. Dat is een unieke identificatie die bij sommige diensten aan een heenbericht wordt meegegeven, en die in het retourbericht wordt overgenomen.
Retourbericht downloaden
In de kolom Acties ziet u op de regels met retour- of foutberichten, zolang de retourinformatie nog niet eerder is opgehaald, ook een download-knop. Als u hierop klikt kunt u de retourinformatie opslaan op uw pc, en vervolgens inlezen in uw declaratiesoftware.
Let op: na het downloaden van de retourinformatie is deze nog 24 uur beschikbaar. Daarna wordt het bestand automatisch verwijderd en is de Download knop niet meer beschikbaar. De bijbehorende informatie over het bericht blijft wel zichtbaar, totdat de bewaartermijn voor de betreffende dienst is verstreken.
U kunt ook de retourberichten van meerdere declaraties in één keer tegelijk downloaden. Dat doet u via de lijst met zoekresultaten.