Migratie van de dienst Declareren

Het huidige technische koppelvlak van de dienst Declareren wordt vervangen door een nieuw koppelvlak. Door deze vervanging blijven we voldoen aan (wettelijke) eisen omtrent veiligheid. Daar staan we voor en werken we continu aan. De migratie vindt plaats van 1 september 2024 t/m 31 mei 2025.

Migratie

1. Wanneer vindt de migratie plaats? 

2. Geldt de migratie alleen voor declaratiestromen op basis van ASCII-standaarden? 

3. Is er een aanpassing in de software vereist? 

4. Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig? 

5. Waar kan ik terecht met vragen over de migratie? 

6. Waar vind ik het Berichtloket?
7. Wanneer gebruik ik 'Declareren' en wanneer 'Declareren 2.0'?

Toestemmingsverklaring

8. Hoe regel ik een toestemmingsverklaring in? 

9. Moet ik een interne of externe toestemmingsverklaring inregelen? 

16. Hoe voeg ik een AGB-code toe aan mijn bestaande overeenkomst met VECOZO?


Veelgestelde vragen

1. Wanneer vindt de migratie plaats?

De migratie vindt plaats van september 2024 t/m mei 2025. Via e-mail en deze webpagina houden we u op de hoogte van de planning. 

 

2. Geldt de migratie alleen voor declaratiestromen op basis van ASCII-standaarden?

De migratie gaat over het declaratieverkeer op basis van ASCII-standaarden (flatfiles). Het declaratieverkeer op basis van GZ321 (gespecialiseerde GGZ) en PM304 (paramedische hulp) hoeft niet te migreren. Deze twee standaarden gaan namelijk over naar de generieke declaratiestandaard (GDS).  

  • Op basis van GZ321 kan gedeclareerd worden tot 1 januari 2025 via het oude koppelvlak. Daarna kan deze standaard niet meer gebruikt worden.    
  • Op basis van PM304 kan voorlopig via het oude koppelvlak gedeclareerd worden. Tot wanneer deze standaard gebruikt kan worden, wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt. 
 
 
3. Is er een aanpassing in de software vereist?
 
Voor partijen die via een webservice declareren is er een aanpassing in de software vereist. De aanpassing betreft uitsluitend het koppelvlak voor verzenden en ontvangen van berichten en heeft geen betrekking op de inhoud van berichten (de payload).    

   

Reserveer tijd om de koppeling met de Berichtenservice tijdig te (laten) realiseren. U vindt alle technische informatie in het document 'Berichtuitwisseling – Declareren Zvw-Wlz’ op onze testomgeving.  

 

4. Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?

Meer informatie hierover.

 

5. Waar kan ik terecht met vragen over de migratie?

Stuur een e-mail naar migratiedeclareren@vecozo.nl.   

 

 

6. Waar vind ik het Berichtloket?

Het Berichtenloket wordt al gebruikt voor een groot aantal diensten. Maakt u van een van deze diensten gebruik, dan ziet u Berichtenloket onder mijn Mijn Diensten > Berichtloket. Via het menu Mijn Diensten > Declaratie indienen 2.0 en Declaratie zoeken 2.0 wordt u automatisch naar het berichtloket geleid. Meer informatie over het berichtloket zelf vindt u op www.vecozo.nl/berichtloket.

 

7. Wanneer gebruik ik 'Declareren' en wanneer 'Declareren 2.0'?

Beide zijn te gebruiken. U kunt alleen geen declaraties via de ene indienen, en via de andere inzien of retourinformatie ophalen. 

  • Declareren is het oude portaal. Als u via deze weg declaraties indient moet u de retourinformatie ook via hier ophalen, en kunt u de ingediende declaraties alleen hier inzien.
  • Declareren 2.0 is onderdeel van het Berichtloket. Retourinformatie en declaraties die via deze weg zijn ingediend, kunnen via het Berichtloket of de Berichtenservice worden ingezien. 

8. Hoe regel ik een toestemmingsverklaring in? 

Meer informatie hierover.

 

9. Moet ik een interne of externe toestemmingsverklaring inregelen?

'Interne' toestemming geeft u aan een AGB-code binnen dezelfde onderneming.  

Externe’ toestemming geeft u aan een tussenpartij Software of tussenpartij Administratief. Factoring partijen hebben geen toestemming nodig. 


Meer informatie over toestemmingsverklaringen vindt u op:
Wat is een toestemmingsverklaring?. 

 

10. Het lukt me niet om een toestemmingsverklaring in te regelen?

Dat kan verschillende oorzaken hebben: 

  1. Alleen de contactpersoon van de betreffende AGB-code kan een toestemmingsverklaring inregelen via Gebruikersbeheer. 

  1. Het maximum in te regelen toestemmingsverklaringen is bereikt.  
    U moet de huidige toestemmingsverklaring beëindigen De volgende dag kunt u een nieuwe toestemmingsverklaring inregelen.

Heeft u toch een extra toestemmingsverklaring nodig? Bekijk de vraag Hoe kan er een tweede toestemmingsverklaring worden aangevraagd?. 

 

 

11. Hoe beëindig ik een externe toestemmingsverklaring? 

Meer informatie hierover.

 

 

12. Heb ik inzage in de ingeregelde toestemmingsverklaringen als Tussenpartij Administratief of Tussenpartij Software? 

Meer informatie hierover.

 

 

13. De partij aan wie ik de toestemmingsverklaring wil afgeven staat niet in het overzicht.

In het overzicht staan alle tussenpartijen die een overeenkomst met ons hebben. Staat uw tussenpartij er niet tussen? Dan betekent dit dat zij geen overeenkomst met ons hebben voor de gekozen dienst of gebruikmaken van een andere naam. Neem in dat geval contact op met uw tussenpartij Software of tussenpartij Administratief. 

 

 

14. Hoe kan er een tweede toestemmingsverklaring worden aangevraagd? 

Meer informatie hierover.

 

 

15. Hoe meld ik me aan bij VECOZO? 

Meer informatie hierover.

 

 

16. Hoe voeg ik een AGB-code toe aan mijn bestaande overeenkomst met VECOZO?

Als de onderneming al is aangesloten bij ons, maar een AGB-code nog niet op de overeenkomst staat, moet u deze toevoegen. Volg hiervoor deze stappen: 

  • Vul het formulier ‘Wijzigen gegevens van de onderneming’ in. 
  • Vink de optie ‘Toevoegen AGB-codes’ aan. 
  • Verstuur het formulier door op de blauwe button ‘Versturen’ te klikken onderaan het formulier. 
  • U ontvangt van ons een bericht zodra de AGB-code is toegevoegd.