Waarom inloggen met authenticatie-app?
VECOZO staat voor veilige communicatie in de zorg. U heeft via onze diensten toegang tot persoonsgegevens. Daarom werken we doorlopend aan de verbetering van onze informatiebeveiliging.
Informatiebeveiliging
Een belangrijk beveiligingsmiddel is het VECOZO-certificaat. Het certificaat is een digitaal paspoort dat u toegang geeft tot de beveiligde delen van de VECOZO-website. Zo zien wij van welke diensten u gebruik mag maken en kunt u versleutelde berichten verzenden en ontvangen.
VECOZO kent twee certificaten, een persoonlijke certificaat en een systeemcertificaat. Het persoonlijke certificaat is persoonsgebonden, hiermee logt u in op onze website om gebruik te kunnen maken van onze diensten. Het systeemcertificaat is gebonden aan een organisatie. Hiermee koppelt u uw administratieve software aan onze diensten. U kunt hiermee niet inloggen.
We starten met twee initiatieven die de beveiliging van onze persoonlijke en systeemcertificaten verder verhogen:
Inloggen met een authenticatie-app
Met de authenticatie-app voegen we een extra beveiligingslaag toe aan ons inlogproces. Concreet betekent dit dat u voor het inloggen in de VECOZO-omgeving met uw persoonlijke certificaat, naast uw gebruikersnummer en wachtwoord, ook een code nodig heeft. Deze code wordt gegenereerd door authenticatie-app, die geïnstalleerd is op uw mobiele telefoon.
VECOZO voert op korte termijn het inloggen met een authenticatie-app op de VECOZO-omgeving in voor alle houders van een persoonlijk certificaat. In de afgelopen maanden hebben we een pilot gehouden onder duizend VECOZO-gebruikers en de ervaringen waren positief.
We gaan de bij ons aangesloten partijen de komende tijd in fases overzetten. De eerste groep wordt op maandag 18 oktober overgezet. Behoort u tot deze groep, dan ontvangt u in de week van 11 oktober hierover nader bericht. Vanaf 1 januari 2022 is inloggen op het VECOZO-webportaal alleen nog maar mogelijk met een persoonlijk certificaat én authenticatie-app.
Controle op IP-adressen
Per 1 november voeren we een controle in op IP-adres(sen) waarmee een systeemgebruiker bij VECOZO aanklopt. Concreet krijgen geregistreerde contactpersonen tot 1 november de tijd om per systeemgebruiker te registreren met welke IP-adressen zij bij VECOZO aankloppen. Vanaf 1 november wordt de toegang tot onze diensten geweigerd als er geen of een onjuist IP-adres geregistreerd is bij de betreffende systeemgebruiker.
Meer informatie: