Veelgestelde vragen
Bekijk vragen en antwoorden over het Zorginkoopportaal en de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021.
Is de AGB-code van de onderneming gewijzigd in de periode mei t/m december 2020?
Er staat geen vragenlijst klaar in het Zorginkoopportaal van VECOZO. Wat moet ik doen?
Kan ik mijn aanvraag wijzigen of opnieuw indienen als ik een fout heb gemaakt?
Zorgaanbieders kunnen de normatieve meerkostenregeling aanvragen van 19 april tot en met 11 mei 2022. Iedereen die in aanmerking wil komen voor de meerkostenregeling moet in deze periode zijn aanvraag indienen. Het loket staat slechts één keer open.
Voor oa. de volgende kosten voorziet de normatieve meerkostenregeling in een tegemoetkoming:
Let op: Zorgaanbieders kunnen alleen een beroep doen op de regeling wanneer zij de meerkosten niet al op een andere manier (deels) vergoed hebben gekregen (via de patiënt of via de zorgverzekeraar).
De normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 geldt voor zorgaanbieders met een ZVW omzet in 2019 lager dan 10 miljoen euro, die in 2021 Wijkverpleging, ELV of GRZ leverden.
LET OP: Voor aanbieders Wijkverpleging, ELV of GRZ met een vergoede jaaromzet van meer dan tien miljoen geldt een specifieke regeling.
Dat kan via de Uitvraagmodule in het Zorginkoopportaal van VECOZO, op de AGB-code van de onderneming. De bijdrage wordt in één keer aangevraagd bij alle deelnemende zorgverzekeraars (dit zijn alle zorgverzekeraars behalve Eucare).
Hiervoor heeft u het volgende nodig:
Let op:
Als u bent aangemeld en uw persoonlijke certificaat hebt ontvangen en geïnstalleerd kunt u de autorisaties aanvragen. De autorisaties vraagt u aan via het aanvraagformulier ‘Zorginkoop certificaat Aanvragen/Wijzigen'.
Wanneer uw AGB-code is gewijzigd als gevolg van een fusie, splitsing of rechtsvormwijziging dan is het van belang dat u:
Dit laatste is met name van belang om waar van toepassing de drempel naar rato te kunnen toepassen.
Lees de instructie voor het inloggen op het Zorginkoopportaal.
Als er vanaf 19 april 2022 geen vragenlijst klaarstaat, adviseren we nog een keer te controleren of u bij de juiste AGB-code kijkt. De normatieve meerkostenregeling vraagt u aan op ondernemingsniveau.
Staat er voor uw onderneming inderdaad geen vragenlijst klaar en valt u wel onder de doelgroep? Neem dan contact op met de (preferente) zorgverzekeraar. Die kan nagaan wat de reden is en indien nodig zoeken naar een oplossing.
Als u uw aanvraag hebt bevestigd, wordt deze gedeeld met alle zorgverzekeraars. Hier zit maar weinig tijd tussen, dus een correctie is in het algemeen niet meer mogelijk. Controleert u uw aanvraag dus goed.