Antwoord
VECOZO keurt berichten af als deze technisch niet correct zijn. Dat garandeert dat de geadresseerde partij de berichten ook daadwerkelijk kan ontvangen en inlezen.
Bij het aanbieden van berichten vindt vrijwel meteen een ontvangstcontrole plaats. Daarbij wordt gekeken of het bericht herkenbaar en leesbaar is, of het de juiste versie en grootte heeft, en of de indiener, afzender en geadresseerde aangesloten en geautoriseerd zijn. Is dat niet het geval, dan wordt het bericht meteen afgekeurd en kunt u dit NIET daadwerkelijk indienen.
De tijdens de eerste controle goedgekeurde berichten kunnen daadwerkelijk ingediend worden. Er vindt dan een tweede, meer technisch-inhoudelijke ketencontrole plaats, op basis van XSD- en XSLT-controles die zijn opgesteld door Zorginstituut Nederland. Hierbij wordt gekeken of alles op de juiste plek en in de juiste volgorde staat, en of de inhoud voldoet aan de regels die binnen de keten zijn vastgesteld. Dat kan afhankelijk van de drukte enige minuten duren.
Als het bericht tijdens deze controle wordt afgekeurd, wordt het NIET doorgezonden naar de geadresseerde. Het ingediende bericht krijgt de status ‘Afgekeurd door dienst’, en meestal wordt er een foutbericht of retourbericht naar de indiener verzonden. In de detailinformatie van het ingediende bericht ziet u waarom het bericht is afgekeurd.
Zowel foutberichten als retourberichten worden waar mogelijk gekoppeld aan het heenbericht, en zijn te vinden via het tabblad 'Gerelateerde berichten'. Voor meer informatie zie Een bericht indienen.
Een overzicht van de generieke afkeurredenen die voor kunnen komen (foutcodes die beginnen met 'BRS') vindt u in de Lijst met foutcodes van het Berichtloket.
Afkeur van declaraties
VECOZO heeft met de gemeenten de afspraak dat bestanden die bij hen bezorgd worden technisch gezien volledig in orde zijn. Omdat VECOZO declaratiebestanden niet mag bewerken, is het voor ons niet mogelijk om een declaratiebestand op te splitsen en de declaratieregels die wel in orde zijn door te sturen naar de ontvangende partij. Daarom wordt bij fouten altijd het gehele declaratiebestand afgekeurd.
Afkeur door VECOZO
Als er een technische fout in een declaratie wordt geconstateerd wordt het bericht door VECOZO afgekeurd met de melding 'Het bericht is afgekeurd op basis van xslt controles'. De berichtstatus wordt dan ‘Afgekeurd door dienst’; het retourbericht dat naar de afzender van het bericht wordt gestuurd bevat de retourcode 0001 – Bericht is afgekeurd om technische redenen’.
Neem bij een afkeur van uw declaratie door VECOZO contact op met uw softwareleverancier. Die kan voor u uitzoeken wat de fout is, en indien nodig met behulp van testgegevens de precieze oorzaak achterhalen via de validatiemodule op iStandaarden.nl. Deze module is niet bedoeld voor productiedoeleinden.
Afkeur door de gemeente
Als de declaratie door de gemeente inhoudelijk wordt afgekeurd geeft de foutcode de reden van afkeur aan, bijvoorbeeld ‘0150 (Totaal declaratie/factuurbedrag ontbreekt of is onjuist)’ of ‘8835 (Totaal BTW-bedrag ontbreekt of is onjuist)’. Een overzicht van de foutcodes vindt u bij de technische regels in het informatiemodel op de website van iStandaarden.nl.
Neem bij onduidelijkheid over een gedeeltelijke of volledige afkeur door de gemeente (de afzender van het retourbericht is dan de gemeente, en niet VECOZO) contact op met de betreffende gemeente voor nadere uitleg.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van de dienst Berichtenverkeer Jeugdwet?
- Welke berichten verstuur en ontvang ik via de dienst Berichtenverkeer Jeugdwet?
- Waar vind ik een overzicht van gemeentecodes?
- Hoe kan ik als softwarepartij het Berichtenverkeer Wmo en Jeugdwet testen?
- Hoe kan ik als Wmo of Jeugdwet aanbieder aansluiten op de KTO (ketentestomgeving)?
Indienen en opzoeken
- Hoe dien ik een Wmo of Jeugdwet bericht in?
- Hoe zoek ik een Wmo of Jeugdwet bericht?
- Hoe open of download ik een Wmo of Jeugdwet (retour)bericht?
- Hoe zoek ik een Wmo of Jeugdwet declaratie?
- Hoe open of download ik de retourinformatie van een Wmo of Jeugdwet declaratie?
Afhandelen berichten
- Hoe ontvang ik een notificatie per e-mail als er een nieuw Wmo of Jeugdwet bericht binnen komt?
- De gemeente heeft een Wmo of Jeugdwet bericht ingediend maar ik heb dit niet ontvangen, wat nu?
- Ik heb een Wmo of Jeugdwet bericht ingediend maar de gemeente heeft dit niet ontvangen, wat nu?
- Wat heeft VECOZO nodig om Wmo of Jeugdwet bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Ik zie een bericht van de gemeente naar mij dat is afgekeurd, kan dat?