De dienst Declareren wijzigt. Vanaf 1 juni sluiten we het huidige portaal (Declareren-oud) voor het indienen van declaraties. Meer weten?

Hoe dien ik een Wmo of Jeugdwet bericht in?

Antwoord

Het indienen van een Wmo of Jeugdwet bericht bestaat uit twee stappen:

Bericht uploaden

Om te starten klikt u in het Berichtloket op 'Indienen'. U ziet onderstaand scherm.

  • Sleep een bericht vanaf uw computer naar het grijze vak. Of klik op het vak en blader naar het bericht dat u wil indienen.
    U kunt één bericht, meerdere berichten achter elkaar, of meerdere berichten tegelijk aanbieden. Alle berichten die u aanbiedt komen in een lijst onder dit vak te staan. 
  • Als u via een toestemmingsverklaring werkt moet u eerst de afzender selecteren. Dit is de AGB-code namens welke het bericht wordt verstuurd.
  • Via ‘Extra informatie toevoegen’ kunt u een eigen referentie aan een (declaratie)bericht geven, om het later makkelijk op te zoeken.
  • Om een bericht te verwijderen, selecteert u deze via het vierkantje vooraan de regel en klikt u op het prullenbak-icoon.

Wij voeren een ontvangstcontrole uit:

  • Heeft de gebruiker de juiste autorisatie.
  • Is het bericht leesbaar en herkenbaar.
  • Is het bericht van het juiste bestandstype en de juiste versie.
  • Heeft het de juiste bestandsgrootte.

Bij een goedgekeurd bericht ziet u in de kolom 'Status' een vinkje. Het bericht is nog niet doorgestuurd naar de ontvanger.

Bij een afgekeurd bericht staat in de kolom 'Status' een waarschuwingsicoon. Ga met uw muis over dit icoon om de reden te zien. Klik dit scherm niet weg. Doet u dat wel, kunt u de afgekeurde berichten niet meer terugvinden. Corrigeer de fout, en dien het bericht opnieuw in.

Bericht indienen
  • Klik op de knop 'Direct indienen’. Alle goedgekeurde berichten op de lijst worden nu ingediend.
  • Er volgt een tweede controle door ons. Dit garandeert dat de geadresseerde het bericht kan ontvangen en inlezen. Bij goedkeuring sturen wij het bericht door. 

Status

Als u één bericht per keer indient, dan moet u zelf het detailscherm verversen om de laatste status van het bericht te zien. Druk hiervoor op F5.
Als u meerdere berichten tegelijkertijd indient, dan wordt de status automatisch ververst

Bij goedkeuring wordt de status ‘Aangeboden’ of ‘Bezorgd’.
Bij afkeuren wordt de status 'Afgekeurd door dienst’ en krijgt u een foutbericht. Het bericht wordt niet doorgestuurd naar de geadresseerde.

Klik op het afgekeurde bericht om de reden van afkeuren te zien. In de meeste gevallen staat onder het kopje 'Meldingen' de foutcode, omschrijving en eventuele toelichting van afkeuren. Nadat u de fout in het bericht heeft hersteld, kunt u dit opnieuw indienen.

Bij een afgekeurd bericht wordt meestal ook een foutbericht naar u verstuurd. Dan staat er na 'Meldingen' nog een kopje 'Conversatie' waarin alle heen-, retour- en/of foutberichten van een bepaald bericht staan.

Klik op de regel van het foutbericht. Bovenaan staan twee downloadknoppen. U kunt het bericht gezipt of ongezipt downloaden en importeren in uw softwareprogramma. Na het downloaden van dit bestand (de payload) is deze nog 24 uur beschikbaar in het Berichtloket. Daarna wordt het automatisch verwijderd. De bijbehorende informatie over het bericht blijft te zien totdat de bewaartermijn voorbij is.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Indienen en opzoeken

Afhandelen berichten