De dienst Declareren wijzigt. Vanaf 1 juni sluiten we het huidige portaal (Declareren-oud) voor het indienen van declaraties. Meer weten?

Hoe open of download ik een Wmo of Jeugdwet (retour)bericht?

Antwoord

U opent een Wmo of Jeugdwet bericht door deze in de zoekresultaten aan te klikken. U komt in het detailscherm. Als u op de link in een e-mailnotificatie klikt, opent het detailscherm meteen. U ziet hier (een of meer) onderstaande kopjes: 

Detailscherm

Via 'Bericht zoeken' ziet u in het detailscherm onderstaande informatie:

  • De afzender
    De 8-cijferige AGB-code, 4-cijferige UZOVI-code of gemeentecode van de afzender.
  • De geadresseerde
    De 8-cijferige AGB-code, 4-cijferige UZOVI-code of gemeentecode van de ontvanger.
  • De indiener
    De 6-cijferige VECOZO-code waaronder het account valt waarmee de berichten zijn ingediend. 
  • Gebruikersnummer indiener
    Gebruikersnummer van account of systeemcertificaat waarmee de berichten zijn ingediend.
  • Ingediend op
    Het tijdstip waarop het bericht door ons is ontvangen.
  • Ingediend via
    Manier waarop een bericht is aangeboden.

Berichtinformatie: 

  • Traceer ID
    Een uniek nummer dat aan elk bericht wordt meegegeven. 
  • Als antwoord op
    Dit nummer kan gelijk zijn aan het Traceer ID van het heenbericht waarop wordt gereageerd. Bij foutberichten staat hier het Traceer ID van het ingediende bericht dat is afgekeurd.
  • Bericht ID
    Dit wordt door ons gebruikt in bijvoorbeeld notificatiemails.
  • Conversatie ID
    Dit wordt gebruikt om de heen- en retourberichten aan elkaar te koppelen. Het Conversatie ID is bij beide berichten dan gelijk.
  • Referentie ID
    Een (optionele) eigen referentie die u of uw softwareprogramma bij het indienen van het bericht heeft ingevuld.
  • Payload grootte
    De grootte van het fysieke bestand dat met het bericht is meegestuurd.
  • Beschikbaarheid
    Als de payload niet meer te downloaden is, staat hier per wanneer het bericht is verwijderd.
Berichtstroom

De naam van de dienst en de berichtcode, de berichtversie en/of de omschrijving van de berichtstroom.

Verwerkingscontext

Extra informatie die aan sommige berichtstromen kan worden meegegeven, voor routering en verwerking van het bericht.

Berichtinhoud

Specifieke inhoudelijke informatie uit een bericht, zoals een factuurnummer en declaratiebedragen. Bij Wmo en Jeugdwet berichten staat hier ook de BerichtIdentificatie waarmee de heen- en retourberichten worden gekoppeld.

Statusinformatie

De status die het bericht heeft (gehad).

  Ontvangen: het bericht is door ons ontvangen, maar moet nog verwerkt worden.
  Wordt verwerkt: het bericht wordtverwerkt.
  Verwerking voltooid: het bericht is verwerkt.
  Aangeboden: het bericht het bericht is verstuurd naar de geadresseerde.
  Bezorgd: het bericht is door de geadresseerde opgehaald.
  Afgekeurd door dienst: het bericht is door ons afgekeurd.

Afleveringen

Afleverinformatie over het bericht en de ontvanger. 

  • Ontvanger
    De partij aan wie een bericht verstuurd is. Bij berichten die u zelf heeft verstuurd is dat de geadresseerde, bij berichten naar u zijn gestuurd bent u dat zelf.
  • Datum
    Datum en tijdstip waarop de status aan het bericht is toegekend.
  • Status
    Meest recente afleverstatus van het bericht:
    • Gereed voor ophalen: aanboden aan de ontvanger, maar nog niet opgehaald.
    • Opgehaald: door de ontvanger opgehaald (via Download of Pull).
    • Afgeleverd: door de ontvanger opgehaald (via Push).
    • Niet tijdig opgehaald: Door de ontvanger niet binnen de beschikbare periode opgehaald, en uit ons systeem verwijderd.
  • Aflevermethode
    Manier waarop het bericht is aangeboden / opgehaald door de ontvanger:
    • Download: handmatig opgehaald op ons portaal.
    • Pull: rechtstreeks opgehaald in een softwarepakket.
    • Push: afgeleverd bij de eigen webservice van de ontvanger.

Bij de meeste diensten worden de berichten tegelijk aangeboden via download en push of pull. Ze kunnen daardoor via ons portaal em via een softwarepakket of webservice worden opgehaald. Zodra een bericht via een van de methoden is opgehaald, krijgt deze een andere afleverstatus. De Afleverstatus van de andere methode blijft 'Gereed voor ophalen'. Het bericht kan via die methode nog worden opgehaald totdat de bewaartermijn afloopt.

Meldingen

De foutcode, omschrijving en eventuele toelichting van de afkeurreden. Bekijk de lijst met foutcodes.

Gerelateerde berichten

U ziet als eerste het ingediende bericht. Als deze door ons is afgekeurd, ziet u vervolgens een foutbericht met de reden van afkeur. Is het bericht door ons goedgekeurd, dan ziet u gerelateerde berichten. Bijvoorbeeld retourberichten en/of berichten met aanvullende informatie. De berichten worden aan elkaar gekoppeld via een factuurnummer, berichtidentificatie of het ConversatieID. 

(Retour)bericht downloaden

Links bovenaan het detailscherm ziet u twee downloadknoppen. U kunt het bericht gezipt of ongezipt downloaden en importeren in uw softwareprogramma. Na het downloaden van dit bestand (de payload) is deze nog 24 uur beschikbaar in het Berichtloket. Daarna wordt het automatisch verwijderd. De bijbehorende informatie over het bericht blijft te zien totdat de bewaartermijn voorbij is.

Meerdere (retour)berichten downloaden

Selecteer elk bericht dat u wil downloaden via de lijst met zoekresultaten. Klik op de downloadknop bovenaan om deze in één keer te downloaden. Dit geldt voor de geselecteerde berichten en bijbehorende retourinformatie. De berichten worden in een ZIP-bestand op uw computer opgeslagen. 

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Indienen en opzoeken

Afhandelen berichten