Antwoord
Ja, dat kan. Ook de (retour)berichten van zorgverzekeraars worden door VECOZO technisch gecontroleerd, zodat deze altijd correct kunnen worden ingelezen in uw software.
- Als een retourbericht niet correct is, wordt dit bericht door VECOZO afgekeurd en niet naar u doorgezonden.
- U ziet in het Berichtloket dan wel dat er een bericht aan u is aangeboden, maar dat bericht heeft dan de status ‘Afgekeurd door dienst’.
- U kunt de informatie over het bericht wel inzien, maar kunt de payload (het daadwerkelijke, afkeurde bestand) niet downloaden - dat bericht bevat immers fouten of onjuiste informatie.
- De partij die het retourbericht heeft aangeboden ontvangt van VECOZO een foutbericht. Die kan dan actie ondernemen en indien nodig een nieuw, correct retourbericht aanbieden.
Als u op de regel met het afgekeurde bericht klikt, komt u op het detailscherm van het afgekeurde bericht, en ziet u de gehele conversatie (alle heen- en retourberichten die bij elkaar horen). In tegenstelling tot het detailscherm van correcte berichten ziet u op dit scherm geen downloadknop - het bericht is immers niet correct.
Voorbeeld
het onderstaande voorbeeld heeft de verzekeraar twee keer een retourbericht aangeboden. Dat is tegen de afspraken binnen de keten; daarom is het tweede bericht door VECOZO afgekeurd:
- Het door de zorgaanbieder ingediende GDS801-bericht
- Het door de verzekeraar ingediende eerste retourbericht, goedgekeurd door VECOZO en inmiddels opgehaald door de zorgaanbieder;
- Het door de verzekeraar ingediende tweede retourbericht, afgekeurd door VECOZO en daarom ook niet op te halen door de zorgaanbieder;
- Het foutbericht dat als gevolg van de afkeur naar de verzekeraar is verstuurd;
- De reden van de afkeur.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Hoe machtig ik een partij om namens mijn instantie declaraties af te handelen?
- Hoelang worden de berichten binnen de dienst Declareren 2.0 bewaard?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke berichten verstuur ik en ontvang ik via Declareren 2.0?
- Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Declareren 2.0?
- Wat is het verschil tussen Declareren 2.0 en het huidige declareren?
Indienen en opzoeken
- Hoe kan ik instellen dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Hoe open of download ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe dien ik een declaratie in?
- Kan retourinformatie opnieuw klaargezet worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
Afhandeling declaraties
Softwarepartijen
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
Zorgverzekeraars
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Hoe kan ik een wijziging voor een declaratiestandaard doorgeven?
- Kan een declaratie opnieuw verzonden worden?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?