Er wordt een retourbericht aan mij aangeboden, maar dat is afgekeurd, kan dat?

Antwoord

Ja, dat kan. Ook de (retour)berichten van zorgverzekeraars worden door VECOZO technisch gecontroleerd, zodat deze altijd correct kunnen worden ingelezen in uw software.

  • Als een retourbericht niet correct is, wordt dit bericht door VECOZO afgekeurd en niet naar u doorgezonden.
  • U ziet in het Berichtloket dan wel dat er een bericht aan u is aangeboden, maar dat bericht heeft dan de status ‘Afgekeurd door dienst’.
  • U kunt de informatie over het bericht wel inzien, maar kunt de payload (het daadwerkelijke, afkeurde bestand) niet downloaden - dat bericht bevat immers fouten of onjuiste informatie.
  • De partij die het retourbericht heeft aangeboden ontvangt van VECOZO een foutbericht. Die kan dan actie ondernemen en indien nodig een nieuw, correct retourbericht aanbieden.

Als u op de regel met het afgekeurde bericht klikt, komt u op het detailscherm van het afgekeurde bericht, en ziet u de gehele conversatie (alle heen- en retourberichten die bij elkaar horen). In tegenstelling tot het detailscherm van correcte berichten ziet u op dit scherm geen downloadknop - het bericht is immers niet correct.

Voorbeeld
het onderstaande voorbeeld heeft de verzekeraar twee keer een retourbericht aangeboden. Dat is tegen de afspraken binnen de keten; daarom is het tweede bericht door VECOZO afgekeurd:

 

  1. Het door de zorgaanbieder ingediende GDS801-bericht
  2. Het door de verzekeraar ingediende eerste retourbericht, goedgekeurd door VECOZO en inmiddels opgehaald door de zorgaanbieder;
  3. Het door de verzekeraar ingediende tweede retourbericht, afgekeurd door VECOZO en daarom ook niet op te halen door de zorgaanbieder;
  4. Het foutbericht dat als gevolg van de afkeur naar de verzekeraar is verstuurd;
  5. De reden van de afkeur.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Indienen en opzoeken

Afhandeling declaraties

Softwarepartijen

Zorgverzekeraars