Antwoord
Als u een declaratie indient wordt het bestand door VECOZO gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet zal de declaratie de status “Afgekeurd door dienst” krijgen.
Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgezonden naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.
Meer informatie over de GS801-standaard vindt u op Standaard GDS801 (versie 1.0) - Standaardisatie | Vektis.nl
AFGEKEURD DOOR VECOZO
Bij het indienen van berichten bij VECOZO vindt vrijwel meteen een ontvangstcontrole plaats. Hierbij wordt onder andere gekeken of de declaratie herkenbaar en leesbaar is, de juiste versie en grootte heeft, en of de indiener, afzender en geadresseerde correct aangesloten en geautoriseerd zijn.
Daarnaast heeft VECOZO met de zorgverzekeraars de afspraak dat bestanden die bij hen bezorgd worden technisch gezien volledig in orde zijn. Omdat VECOZO declaratiebestanden niet mag bewerken, is het voor ons niet mogelijk om een declaratiebestand op te splitsen en de declaratieregels die wel in orde zijn door te sturen naar de ontvangende partij. Bij technische fouten wordt het gehele declaratiebestand daarom afgekeurd.
Afkeurredenen
Bij een technische afkeur van ingediende berichten wordt de reden van de afkeur teruggekoppeld via foutcodes. Een overzicht van de generieke afkeurredenen die kunnen voorkomen (foutcodes die beginnen met 'BRS') vindt u in de Lijst met foutcodes van het Berichtloket.
Daarnaast zijn er ook nog dienst-specifieke, meer inhoudelijke afkeurredenen:
Uw softwareleverancier kan u indien nodig helpen met de betekenis van de retourcodes en het opsporen van de oorzaak van de afkeur. Wij kunnen u hierbij helaas niet ondersteunen.
AFGEHANDELD DOOR DE ZORGVERZEKERAAR
VECOZO kan niet aangeven wanneer een zorgverzekeraar een declaratiebestand in behandeling neemt, en waarom een declaratie niet of niet volledig door de zorgverzekeraar wordt vergoed.
Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Hebt u vragen over deze inhoudelijke beoordeling, dan kunt u contact opnemen met de betreffende zorgverzekeraar. VECOZO kan u hierbij niet van dienst zijn.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Hoe machtig ik een partij om namens mijn instantie declaraties af te handelen?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke declaratieberichten kan ik versturen?
- Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Declareren?
- Wat houdt de Migratie Declareren in?
Indienen en opzoeken
- Hoe stel ik in dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Hoe dien ik een declaratie in?
- Kan retourinformatie opnieuw klaargezet worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe open of download ik een declaratie of retourbericht?
- Waarom blijft mijn CAK-declaratie op status ‘Aangeboden’ staan?
Afhandeling declaraties
- Er wordt een retourbericht aan mij aangeboden, maar dat is afgekeurd, kan dat?
- Waarom is mijn CAK-declaratie afgekeurd?
Softwarepartijen
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?