Antwoord
Het is mogelijk om een andere instelling (AGB-code of centrale administratie) of instantie (tussenpartij software of administratief) namens uw eigen instelling het declaratieverkeer te laten afhandelen. Daarvoor dient door de VECOZO-contactpersoon een machtiging te worden afgegeven door het invullen van een toestemmingsverklaring.
TOESTEMMING AAN EEN EIGEN (CENTRALE) INSTELLING
Als u in uw declaraties verschillende vestigings- of regio gegevens (AGB codes) meezendt, maar u via een centrale administratie werkt die deze declaraties afhandelt, dan kunt u de centrale instantie machtigen. U kunt dan met de certificaten van de gemachtigde instantie de declaraties van de onderliggende instellingen versturen en raadplegen.
U kunt van deze mogelijkheid gebruik maken met behulp van het daarvoor bestemde formulier. U vindt het formulier via onderstaande link.
Voor het machtigen gelden de volgende spelregels:
- Alle AGB-codes zijn contractueel aangesloten bij VECOZO voor VSP-EDP
- De aangesloten AGB-codes vallen onder dezelfde juridische entiteit (KvK registratie);
- De (hoofd)onderneming kan door meerdere onderliggende vestigingen / regio’s gemachtigd worden
- Een vestiging/regio kan altijd maar één (hoofd)onderneming machtigen
- Een gemachtigde (hoofd)onderneming kan op haar beurt zelf geen machtiging geven aan een (hoofd)onderneming of vestiging/regio;
TOESTEMMINGSVERKLARING INTREKKEN
Een afgegeven machtiging kan weer worden ingetrokken met behulp van het daarvoor bestemde formulier. U vindt het formulier via onderstaande link.
TOESTEMMINGSVERKLARING AAN DERDEN
Als u er voor kiest om de declaraties te laten verlopen via een softwareprogramma dat wordt gehost door derden, dan kan de contactpersoon van de betreffende instelling(en) dit met zijn of haar persoonlijk certificaat direct inregelen via een online toestemmingsverklaring. Meer informatie hierover vindt u hier.
Let op: Het is niet mogelijk om gelijktijdig een toestemmingsverklaring aan zowel een derde partij als aan een hoofdonderneming af te geven.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Hoelang worden de berichten binnen de dienst Declareren 2.0 bewaard?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke berichten verstuur ik en ontvang ik via Declareren 2.0?
- Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Declareren 2.0?
- Wat is het verschil tussen Declareren 2.0 en het huidige declareren?
Indienen en opzoeken
- Hoe kan ik instellen dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Hoe open of download ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe dien ik een declaratie in?
- Kan retourinformatie opnieuw klaargezet worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
Afhandeling declaraties
- Waarom is mijn declaratie afgekeurd?
- Er wordt een retourbericht aan mij aangeboden, maar dat is afgekeurd, kan dat?
Softwarepartijen
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
Zorgverzekeraars
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Hoe kan ik een wijziging voor een declaratiestandaard doorgeven?
- Kan een declaratie opnieuw verzonden worden?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?