Antwoord
Het kan voorkomen dat de ontvangende partij van een door u ingediende declaratie aangeeft dat u een creditnota in moet dienen, of dat u een declaratie zelf wilt intrekken. VECOZO kan dit niet voor u doen. Wat u wel kunt doen (indien nodig in overleg met de ontvanger) is de ingediende declaratie crediteren.
Een creditnota maakt u aan in uw declaratieprogramma. Binnen dat programma zult u ergens een optie 'credit' in plaats van 'debet' aantreffen. Mocht u die optie niet kunnen vinden, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw softwareleverancier.
Als de nota is aangemaakt dient u deze op dezelfde manier in als iedere andere declaratie. Door de indicatie 'credit' in het declaratiebestand wordt het te declareren bedrag negatief, en dus gecrediteerd.
Indien een declaratie dubbel is ingediend, kunt u het beste contact opnemen met de ontvangende partij. Zij kunnen de dubbele declaratie afkeuren of aangeven dat u een creditfactuur kunt indienen.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Hoe machtig ik een partij om namens mijn instantie declaraties af te handelen?
- Hoelang worden de berichten binnen de dienst Declareren 2.0 bewaard?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke berichten verstuur ik en ontvang ik via Declareren 2.0?
- Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Declareren 2.0?
- Wat is het verschil tussen Declareren 2.0 en het huidige declareren?
Indienen en opzoeken
- Hoe kan ik instellen dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Hoe open of download ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe dien ik een declaratie in?
- Kan retourinformatie opnieuw klaargezet worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
Afhandeling declaraties
- Waarom is mijn declaratie afgekeurd?
- Er wordt een retourbericht aan mij aangeboden, maar dat is afgekeurd, kan dat?
Softwarepartijen
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
Zorgverzekeraars
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Hoe kan ik een wijziging voor een declaratiestandaard doorgeven?
- Kan een declaratie opnieuw verzonden worden?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?