Antwoord
Om toegang te krijgen tot de dienst Declareren moet uw onderneming bij ons zijn aangemeld. Verder gelden de volgende voorwaarden:
- Voor het indienen en/of raadplegen van declaraties heeft u een geldig VECOZO-certificaat met autorisatie voor toegang tot de dienst Declareren nodig. De contactpersoon van uw praktijk of instelling ontvangt na de aansluiting een persoonlijk certificaat, en kan daarna certificaten aanvragen voor de overige gebruikers.
- Kunt u de declaraties rechtstreeks vanuit uw softwarepakket via de Berichtenservice van VECOZO indienen en raadplegen? Dan heeft dat programma daarvoor een eigen systeemcertificaat of (als het systeemcertificaat van de softwareleveranciers zelf bij het indienen wordt gebruikt) een toestemmingsverklaring nodig.
Kunt u de declaraties via uw softwarepakket alleen maar aanmaken en moet u de bestanden daarna zelf (‘handmatig’) via het Berichtenloket op de VECOZO-website indienen? Dan heeft u daarvoor een VECOZO-account nodig. - Declaratiebestanden die u elektronisch indient moeten aan bepaalde specificaties voldoen. Om deze bestanden aan te maken heeft u een softwarepakket voor uw specifieke zorgverlenerssoort nodig. Wij kunnen u niet adviseren welk programma het meest geschikt is. Neem daarvoor contact op met uw koepelorganisatie, belangenvereniging of collega’s waarvan u weet dat zij al declareren via VECOZO.
- Om bij een zorgverzekeraar declaraties in te dienen heeft u een overeenkomst met die zorgverzekeraar nodig. Hierin worden o.a. de tariefafspraken en betalingsgegevens vastgelegd. Deze overeenkomst regelt u zelf; wij spelen hier geen rol in. Neem contact op met de zorgverzekeraar waar u een declaratie gaat indienen om na te gaan of een dergelijke overeenkomst noodzakelijk is.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Hoe machtig ik een partij om namens mijn instantie declaraties af te handelen?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke declaratieberichten kan ik versturen?
- Wat houdt de Migratie Declareren in?
Indienen en opzoeken
- Hoe stel ik in dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Hoe open of download ik een declaratie of retourbericht?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht? (Wmo, Jeugdwet en GDS)
- Hoe dien ik een declaratie in?
- Kan retourinformatie opnieuw klaargezet worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
Afhandeling declaraties
- Waarom is mijn declaratie afgekeurd?
- Er wordt een retourbericht aan mij aangeboden, maar dat is afgekeurd, kan dat?
- Waarom is mijn CAK-declaratie afgekeurd?
Softwarepartijen
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
Zorgverzekeraars
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Hoe kan ik een wijziging voor een declaratiestandaard doorgeven?
- Kan een declaratie opnieuw verzonden worden?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?