Antwoord
Als u een declaratie indient wordt het bestand door ons gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet krijgt de declaratie de status “Afgekeurd door dienst”.
Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.
Meer informatie over de GS801-standaard vindt u op Standaard GDS801 (versie 1.0) - Standaardisatie | Vektis.nl
Declaratie is ingediend via 1.0
Als u een declaratie indient wordt het bestand door ons gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet krijgt de declaratie de status “Afgekeurd door dienst”.
Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.
Meer informatie over de GDS801-standaard.
Afgekeurd door VECOZO
Bij het indienen van declaraties controleren wij of de declaratie herkenbaar en leesbaar is, de juiste versie en grootte heeft, en of de indiener, afzender en geadresseerde correct aangesloten en geautoriseerd zijn.
Daarnaast moeten de bestanden technisch gezien volledig in orde zijn. Omdat wij declaratiebestanden niet mogen bewerken, is het voor ons niet mogelijk om een declaratiebestand op te splitsen en de declaratieregels die wel in orde zijn door te sturen naar de ontvangende partij. Bij technische fouten wordt het hele bestand afgekeurd.
Uw softwareleverancier kan u helpen met de betekenis van de retourcodes en de oorzaak van de afkeur.
Afgehandeld door de zorgverzekeraar
Wij kunnen niet aangeven wanneer een zorgverzekeraar een declaratiebestand in behandeling neemt, en waarom een declaratie niet of niet volledig door de zorgverzekeraar wordt vergoed.
Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de betreffende zorgverzekeraar.
Declaratie is ingediend via 2.0
Als u een declaratie indient wordt het bestand door ons gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet krijgt de declaratie de status “Afgekeurd door dienst”.
Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.
Meer informatie over de GDS801-standaard.
Afgekeurd door VECOZO
Bij het indienen van declaraties controleren wij of de declaratie herkenbaar en leesbaar is, de juiste versie en grootte heeft, en of de indiener, afzender en geadresseerde correct aangesloten en geautoriseerd zijn.
Daarnaast moeten de bestanden technisch gezien volledig in orde zijn. Omdat wij declaratiebestanden niet mogen bewerken, is het voor ons niet mogelijk om een declaratiebestand op te splitsen en de declaratieregels die wel in orde zijn door te sturen naar de ontvangende partij. Bij technische fouten wordt het hele bestand afgekeurd.
Afkeurredenen
Bij een technische afkeur van ingediende berichten wordt de reden van de afkeur teruggekoppeld via foutcodes. Een overzicht van de generieke afkeurredenen die kunnen voorkomen (foutcodes die beginnen met 'BRS') staat in de Lijst met foutcodes van het Berichtloket.
Daarnaast zijn er ook nog dienst-specifieke, meer inhoudelijke afkeurredenen:
Uw softwareleverancier kan u helpen met de betekenis van de retourcodes en de oorzaak van de afkeur.
Afgehandeld door de zorgverzekeraar
Wij kunnen niet aangeven wanneer een zorgverzekeraar een declaratiebestand in behandeling neemt, en waarom een declaratie niet of niet volledig door de zorgverzekeraar wordt vergoed.
Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de betreffende zorgverzekeraar.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Welke versie van de Registratie Bedrijfs- en Controleregels (RBC) gebruikt VECOZO?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
Indienen en opzoeken
- Hoe stel ik een declaratie op?
- Hoe dien ik een declaratie in via VECOZO?
- Waarom kan ik mijn declaratie niet terugvinden?
- Hoe kan ik instellen dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Kan retourinformatie opnieuw aangeboden worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
- Hoe kan ik declareren naar het CAK?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
Afhandeling declaraties
- De zorgverzekeraar geeft aan dat ik retourinformatie moet verwijderen, hoe doe ik dit?
- Hoelang worden declaraties bewaard?
Valideren
Softwarepartijen
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik krijg een time out melding bij het ophalen van retourinformatie, wat nu?
Zorgverzekeraars
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Kan een declaratie opnieuw verzonden worden?
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand via de Berichtenservice?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?