Waarom is mijn declaratie afgekeurd?

Antwoord

Als u een declaratie indient wordt het bestand door ons gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet krijgt de declaratie de status “Afgekeurd door dienst”.

Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.

Meer informatie over de GS801-standaard vindt u op Standaard GDS801 (versie 1.0) - Standaardisatie | Vektis.nl

Declaratie is ingediend via 1.0

Als u een declaratie indient wordt het bestand door ons gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet krijgt de declaratie de status “Afgekeurd door dienst”.

Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.

Meer informatie over de GDS801-standaard.

Afgekeurd door VECOZO

Bij het indienen van declaraties controleren wij of de declaratie herkenbaar en leesbaar is, de juiste versie en grootte heeft, en of de indiener, afzender en geadresseerde correct aangesloten en geautoriseerd zijn.

Daarnaast moeten de bestanden technisch gezien volledig in orde zijn. Omdat wij declaratiebestanden niet mogen bewerken, is het voor ons niet mogelijk om een declaratiebestand op te splitsen en de declaratieregels die wel in orde zijn door te sturen naar de ontvangende partij. Bij technische fouten wordt het hele bestand afgekeurd.

Uw softwareleverancier kan u helpen met de betekenis van de retourcodes en de oorzaak van de afkeur. 

Afgehandeld door de zorgverzekeraar

Wij kunnen niet aangeven wanneer een zorgverzekeraar een declaratiebestand in behandeling neemt, en waarom een declaratie niet of niet volledig door de zorgverzekeraar wordt vergoed.

Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de betreffende zorgverzekeraar.

Declaratie is ingediend via 2.0

Als u een declaratie indient wordt het bestand door ons gecontroleerd aan de hand van XSLT en XSD-controles. Als blijkt dat de declaratie hier niet aan voldoet krijgt de declaratie de status “Afgekeurd door dienst”.

Als de declaratie wel voldoet aan de XML-standaard wordt deze doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie en kan deze volledig vergoeden, of op basis van inhoudelijke gronden geheel of gedeeltelijk afkeuren. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.

Meer informatie over de GDS801-standaard.

Afgekeurd door VECOZO

Bij het indienen van declaraties controleren wij of de declaratie herkenbaar en leesbaar is, de juiste versie en grootte heeft, en of de indiener, afzender en geadresseerde correct aangesloten en geautoriseerd zijn.

Daarnaast moeten de bestanden technisch gezien volledig in orde zijn. Omdat wij declaratiebestanden niet mogen bewerken, is het voor ons niet mogelijk om een declaratiebestand op te splitsen en de declaratieregels die wel in orde zijn door te sturen naar de ontvangende partij. Bij technische fouten wordt het hele bestand afgekeurd.

Afkeurredenen

Bij een technische afkeur van ingediende berichten wordt de reden van de afkeur teruggekoppeld via foutcodes. Een overzicht van de generieke afkeurredenen die kunnen voorkomen (foutcodes die beginnen met 'BRS') staat in de Lijst met foutcodes van het Berichtloket.

Daarnaast zijn er ook nog dienst-specifieke, meer inhoudelijke afkeurredenen:

Uw softwareleverancier kan u helpen met de betekenis van de retourcodes en de oorzaak van de afkeur. 

Afgehandeld door de zorgverzekeraar

Wij kunnen niet aangeven wanneer een zorgverzekeraar een declaratiebestand in behandeling neemt, en waarom een declaratie niet of niet volledig door de zorgverzekeraar wordt vergoed.

Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de betreffende zorgverzekeraar.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Indienen en opzoeken

Afhandeling declaraties

Valideren

Softwarepartijen

Zorgverzekeraars