Antwoord
Om toegang te krijgen tot de dienst Declareren moet uw onderneming bij ons zijn aangemeld. Verder gelden de volgende voorwaarden:
- Voor het indienen en/of raadplegen van declaraties heeft u een geldig VECOZO-certificaat met autorisatie voor toegang tot de dienst Declareren nodig. De contactpersoon van uw praktijk of instelling ontvangt na de aansluiting een persoonlijk certificaat, en kan daarna certificaten aanvragen voor de overige gebruikers.
- Kunt u de declaraties rechtstreeks vanuit uw softwarepakket via de Berichtenservice van VECOZO indienen en raadplegen? Dan heeft dat programma daarvoor een eigen systeemcertificaat of (als het systeemcertificaat van de softwareleveranciers zelf bij het indienen wordt gebruikt) een toestemmingsverklaring nodig.
Kunt u de declaraties via uw softwarepakket alleen maar aanmaken en moet u de bestanden daarna zelf (‘handmatig’) via het Berichtenloket op de VECOZO-website indienen? Dan heeft u daarvoor een VECOZO-account nodig. - Declaratiebestanden die u elektronisch indient moeten aan bepaalde specificaties voldoen. Om deze bestanden aan te maken heeft u een softwarepakket voor uw specifieke zorgverlenerssoort nodig. Wij kunnen u niet adviseren welk programma het meest geschikt is. Neem daarvoor contact op met uw koepelorganisatie, belangenvereniging of collega’s waarvan u weet dat zij al declareren via VECOZO.
- Om bij een zorgverzekeraar declaraties in te dienen heeft u een overeenkomst met die zorgverzekeraar nodig. Hierin worden o.a. de tariefafspraken en betalingsgegevens vastgelegd. Deze overeenkomst regelt u zelf; wij spelen hier geen rol in. Neem contact op met de zorgverzekeraar waar u een declaratie gaat indienen om na te gaan of een dergelijke overeenkomst noodzakelijk is.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Welke versie van de Registratie Bedrijfs- en Controleregels (RBC) gebruikt VECOZO?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
Indienen en opzoeken
- Hoe stel ik een declaratie op?
- Hoe dien ik een declaratie in via VECOZO?
- Waarom kan ik mijn declaratie niet terugvinden?
- Hoe kan ik instellen dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Kan retourinformatie opnieuw aangeboden worden?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
- Hoe kan ik declareren naar het CAK?
- Hoe zoek ik een declaratie of retourbericht?
Afhandeling declaraties
- Waarom is mijn declaratie afgekeurd?
- De zorgverzekeraar geeft aan dat ik retourinformatie moet verwijderen, hoe doe ik dit?
- Hoelang worden declaraties bewaard?
Valideren
Softwarepartijen
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik krijg een time out melding bij het ophalen van retourinformatie, wat nu?
Zorgverzekeraars
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Kan een declaratie opnieuw verzonden worden?
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand via de Berichtenservice?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?