Antwoord
Om een ingediende of afgehandelde declaratie terug te zoeken op onze website kiest u voor Mijn diensten > Declareren > Zoeken. Het resultaat van uw zoekopdracht wordt getoond in een overzicht dat maximaal 1.000 declaraties bevat. Probeer uw zoekcriteria daarom altijd zo gericht mogelijk op te geven. U kunt met behulp van verschillende criteria declaraties terugzoeken:
- Actuele declaraties:
via deze optie kunt u de meest recente declaraties raadplegen tot 3 maanden terug.
- Zoeken op referentie:
via deze optie kunt u zoeken op basis van de referentie die u zelf aan een declaratie hebt toegekend, of de referentie die een zorgverzekeraar of gemeente aan een retourbestand heeft meegegeven.
- Zoeken op indienperiode:
via deze optie kunt u op datum zoeken, tot maximaal een jaar terug. Indien gewenst kunt u hierbij o.a. de indiener (uzelf of een derde, zoals bijvoorbeeld een declaratiekantoor), zorgverzekeraar en declaratiestatus specificeren.
- Zoeken naar retourbestand:
via deze optie kunt op datum (tot maximaal een jaar terug), zorgverzekeraar of gemeente en bestandsstatus zoeken naar retourbestanden die u zijn aangeboden.
U kunt de lijst met declaraties op verschillende manieren sorteren door met uw muis op de gewenste kolomtitel te klikken. Ook kunt u declaraties die u niet meer in de lijst wilt terugzien verbergen door de betreffende declaratie aan te vinken en via de knop links onder te verbergen.
Let op: het verbergen van declaraties gebeurt op gebruikersniveau. Voor een andere gebruiker onder dezelfde AGB-code zijn de declaraties dus NIET verborgen.
Declaraties en retourinformatie van zorgverzekeraars zijn tot een jaar na de laatste statuswijziging op het declaratieportaal te raadplegen. Na een jaar worden deze gegevens automatisch verwijderd. Wilt u de gegevens langer kunnen raadplegen dan dient u deze bijtijds te downloaden en op te slaan.
- Zoekresultaat exporteren naar Excel:
Via de knop ‘Exporteer’ rechts boven de lijst kunt u de volledige lijst met het zoekresultaat inclusief de totaalbedragen exporteren naar een Excel-bestand en van daaruit eventueel uitprinten.
Detailscherm declaratie
Als u de declaratie hebt gevonden kunt u het detailscherm openen door op het blauwe ID te klikken. In dit detailscherm vindt u de basis informatie die VECOZO uit het declaratiebestand haalt. U vindt hier de indiener, afzender, AGB-code van praktijk en zorgverlener, het ingediende bedrag en de status van het declaratiebestand. Patiëntgegevens zijn niet zichtbaar.
De indiener kan anders zijn dan de afzender op het moment dat de afzender een andere organisatie gemachtigd heeft om namens hen een declaratie in te dienen.
De status van een declaratie kan zijn:
Ontvangen door VECOZO
Correct bevonden door VECOZO
Afgekeurd door VECOZO
Succesvol ontvangen door zorgverzekeraar / gemeente
Afgehandeld door zorgverzekeraar / gemeente
Verwijderd
Tabblad retourinformatie
Wanneer u de ingediende declaratie hebt gevonden kunt u op het blauwe ID nummer klikken om het detailoverzicht te zien. Als de status van de declaratie ‘Afgekeurd door VECOZO’ of ‘Afgehandeld door de zorgverzekeraar’ is, staat er retourinformatie klaar. Wanneer u het tabblad ‘Retourinformatie’ aanklikt, vindt u retourcodes met een betekenis ervan en het retourinformatiebestand. Meestal is dit een .EI of .txt bestand dat ingelezen dient te worden in het softwareprogramma zodat dit leesbaar voor u wordt. Uw softwareleverancier kan u helpen met het inlezen als u hier niet uitkomt. Sommige zorgverzekeraars bieden als extra service een .PDF bestand aan dat in te lezen is met een PDF reader.
Het is op de website enkel mogelijk om retourinformatie per declaratie op te halen en niet in een bulk.
Meestal is door uw softwareleverancier ingesteld dat dit retourinformatiebestand automatisch wordt ingelezen in uw softwareprogramma. Als u dit bestand niet terug kunt vinden in uw softwareprogramma, adviseren wij u om contact op te nemen met uw softwareleverancier.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Wat moet ik regelen om te kunnen declareren via VECOZO?
- Waar kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?
- Mijn AGB-code is beëindigd, kan ik nu nog declareren?
- Kan ik een declaratie intrekken of crediteren?
- Welke versie van de Registratie Bedrijfs- en Controleregels (RBC) gebruikt VECOZO?
- Wat heeft VECOZO nodig om bestanden en/of statusupdates naar mijn eigen webservice te sturen?
- Welke algemene of betaalvoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn voor mij van toepassing?
Indienen en opzoeken
- Hoe stel ik een declaratie op?
- Hoe dien ik een declaratie in via VECOZO?
- Waarom kan ik mijn declaratie niet terugvinden?
- Hoe kan ik instellen dat ik een notificatiemail krijg als er retourinformatie klaarstaat?
- Hoe kan ik declareren voor asielzoekers of Oekraïense vluchtelingen?
Afhandeling declaraties
- Waarom is mijn declaratie afgekeurd?
- De zorgverzekeraar geeft aan dat ik retourinformatie moet verwijderen, hoe doe ik dit?
Valideren
Softwarepartijen
- Ik ben softwarepartij, waar vind ik informatie over de dienst Declareren?
- Hoe kan ik als softwarepartij de dienst Declareren testen en wat heb ik hiervoor nodig?
- Hoe kan ik als softwarepartij de zorgaanbieder ondersteunen?
- Ik krijg een time out melding bij het ophalen van retourinformatie, wat nu?
Zorgverzekeraars
- Hoe kan ik een wijziging voor een declaratiestandaard doorgeven?
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand?
- Hoeveel retourbestanden kan ik aanbieden op een declaratiebestand via de Berichtenservice?
- Waarom is het DeclaratieID vervangen door een ConversatieID in de Berichtenservice?
- Hoe dien ik een retourbestand in via het Berichtloket?
- Hoe zoek ik ingediende (retour)bestanden in het Berichtloket?
- Klopt het dat het retourbericht op status 'Verwerking voltooid' blijft staan?