Antwoord
Dit verschilt per computer waarop het certificaat staat. Hieronder hebben we de stappen voor Windows-computers en Apple-computers uitgelegd.
Mijn certificaat staat geïnstalleerd op een Windows-computer
Bekijk de instructievideo:
- Instructievideo: 'Back-up maken VECOZO-certificaat' (opent in nieuw venster).
Of volg onderstaande stappen:
1. Open de zoekfunctie via het vergrootglas icoon onderaan op uw taakbalk. Typ in het zoekveld ‘internetopties’. Er opent een nieuw venster met internetopties.
2. Ga binnen de internetopties naar het tabblad inhoud en klik op ‘Certificaten’ om de lijst met certificaten te openen.
3. Er wordt gevraagd of de persoonlijke sleutel (private key) geëxporteerd moet worden. Kies hier voor ‘Ja, de persoonlijke sleutel exporteren (Yes, export the private key)’. Klik op ‘Volgende’.
4. U moet aangeven in welke bestandsindeling er geëxporteerd moet worden. Kies voor ‘Personal Information Exchange – PKCS nr. 12 (.PFX) en vink daarbij de 1e en 3e optie aan. Klik op ‘Volgende’.
5. Vink 'Wachtwoord' aan. Vul een zelfgekozen wachtwoord in om de back-up of kopie te beschermen en bevestig dit. Onthoud het wachtwoord goed, het is later nodig als u de back-up wilt importeren of als uw softwarepakket met een back-up werkt.
Zorg ervoor dat de versleuteling staat op 'AES256-SHA256'. Klik hierna op ‘Volgende’.
6. Er wordt gevraagd om een bestandsnaam. Klik op Bladeren (Browse) om te kiezen in welke map de back-up moet komen en vul de gewenste bestandsnaam in. Klik op ‘Opslaan' (Save). U komt weer terug in het scherm, waar nu de volledige bestandsnaam ingevuld staat. Klik op ‘Volgende’.
U ziet de samenvatting van de voorgaande stappen. Klik op ‘Voltooien (Finish)’: het certificaat is nu geëxporteerd naar een back-up bestand of kopie.
Na het maken van een back-up kunt u deze op een andere computer of in een andere browser terugplaatsen.
Mijn certificaat staat geïnstalleerd op een Apple-computer
Voor het maken van een back-up op een Apple-computer volgt u de volgende stappen:
- Het certificaat vindt u via zoekfunctie. Gebruik hiervoor de sneltoetsen Command + Spatie. Typ in het zoekveld ‘Sleutelhangertoegang of Keychain Acces.’ om deze te openen
- In de Sleutelhangertoegang staat rechtsboven een zoekoptie. Zoek hier naar ‘Inloggen’, ‘Mijn certificaten’ of ‘My Certificates’.
- Klik het certificaat open met het pijltje > Toon info. Klik vervolgens op het pijltje naast Vertrouw en open het dropdown menu. Selecteer bij ‘Gebruik bij dit certificaat’ > Vertrouw altijd. Klik het pop-up scherm weg (rode bolletje). Als u deze wijziging opslaat vraagt uw computer waarschijnlijk om een wachtwoord. Vul het wachtwoord van uw computer in en klik op Sta altijd toe.
- Klik het certificaat aan waarvan u een back-up wil maken. Klik vervolgens boven in de balk op Archief > Exporteer onderdeel. Geef aan op welke locatie u de back-up wilt opslaan op uw computer. Geef een bestandsnaam op die eindigt met .p12 of .pfx. Bijvoorbeeld "Certificaatnaam.p12". Klik vervolgens op 'Bewaar'. Geef een wachtwoord op om de back-up te beveiligen.
- Geef vervolgens het wachtwoord van uw computer op > Klik op Sta altijd toe.
De back-up is gemaakt. U kunt deze in een andere browser of op een andere computer terugplaatsen.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Waar vind ik het gebruikersnummer en de pincode van mijn VECOZO-account?
- Ik wil graag dat iemand anders mijn certificaat installeert, mag dit?
- Mijn computer is gestolen, wat nu?
- Wat is oneigenlijk gebruik van een VECOZO-account?
- Ik werk met een Apple, hoe kan ik gebruik maken van VECOZO?
- Wat is een certificaat en hoe lang is een certificaat geldig?
Installeren/Verlengen
- Hoe kan ik mijn certificaat installeren?
- Ik krijg een foutmelding tijdens het installeren/verlengen van mijn certificaat.
- Het lukt mij niet om mijn certificaat te installeren/verlengen in een externe omgeving.
- Na het installeren/verlengen kan ik mijn certificaat niet terug vinden in de browser.
- Ik krijg tijdens het installeren/verlengen de melding "De gebruiker kan momenteel geen certificaat ophalen", wat moet ik doen?
- De installatietool blijft door lopen, wat moet ik doen?
- Kan het certificaat op meerdere computers worden geïnstalleerd?
- Mijn certificaat is verlengd. Is mijn oude certificaat nu nog geldig?
- Ik wil een wachtwoord instellen tijdens het installeren/verlengen, maar krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
- Ik heb mijn systeemcertificaat verlengd. Nu krijg ik een foutmelding in mijn softwareprogramma, wat moet ik doen?
- Ik krijg tijdens het installeren/verlengen de melding ‘Mogelijk heeft u te weinig rechten’, wat moet ik doen?
- Hoe kan ik mijn certificaat verlengen?
- Hoe kan ik mijn certificaat installeren?
Back-up maken/terugplaatsen
Inloggen/Wachtwoord
- Ik kan niet inloggen
- Ik kan niet inloggen op een externe website, zoals Zorgmail of het PGB Portaal
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord instellen?
- Hoe kan ik inloggen met een ander certificaat als waarmee ik nu ingelogd ben?
Gebruikersbeheer
- Hoe vraag ik een VECOZO-account aan?
- Hoe vraag ik een systeemcertificaat aan?
- Hoe wijzig ik de autorisaties van een bestaand VECOZO-account?
- Hoe verwijder ik een VECOZO-account?
- Waar vind ik een overzicht van alle certificaten die zijn uitgegeven onder de AGB-code?
- Hoe kan ik gebruik maken van Gebruikersbeheer?
- Hoe ontkoppel ik de authenticatie-app?
- Ik ben mijn pincode kwijt, wat nu?
- Hoe zet ik een certificaat klaar voor een herinstallatie?
Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd
- Hoe kan ik een certificaat verwijderen uit de internetbrowser?
- Mijn VECOZO-account is verwijderd. Kan ik deze opnieuw activeren?
- Mijn certificaat is verlopen. Wat moet ik doen?
- Mijn VECOZO-account is geblokkeerd, hoe kan ik deze deblokkeren?