Antwoord
Dit verschilt per computer waarop het certificaat geïnstalleerd staat. Hieronder zijn de stappen voor Windows-computers en Apple-computers uitgelegd.
Mijn certificaat staat geïnstalleerd op een Windows-computer
Bekijk de instructievideo:
Instructievideo: 'Back-up maken VECOZO-certificaat'
Of volg onderstaande stappen:
- Open de zoekfunctie via het vergrootglas icoon onderaan op uw taakbalk. Typ in het zoekveld ‘internetopties’. Er opent een nieuw venster met internetopties.
- Ga binnen de internetopties naar het tabblad inhoud en klik op ‘Certificaten’ om de lijst met certificaten te openen.
- Er wordt gevraagd of de persoonlijke sleutel (private key) geëxporteerd moet worden. Kies hier voor ‘Ja, de persoonlijke sleutel exporteren (Yes, export the private key)’. Klik op ‘Volgende’.
- U moet aangeven in welke bestandsindeling er geëxporteerd moet worden. Kies voor ‘Personal Information Exchange – PKCS nr. 12 (.PFX) en vink daarbij de 1e en 3e optie aan. Klik op ‘Volgende’.
- Vink 'Wachtwoord' aan. Vul een zelfgekozen wachtwoord in om de back-up te beschermen en bevestig dit. Onthoud het wachtwoord goed, het is later nodig als u de back-up wilt importeren of als uw softwarepakket met een back-up werkt.
Zorg ervoor dat de versleuteling staat op 'AES256-SHA256'. Klik hierna op ‘Volgende’. - Er wordt gevraagd om een bestandsnaam. Klik op Bladeren (Browse) om te kiezen in welke map de back-up moet komen en vul de gewenste bestandsnaam in. Klik op ‘Opslaan' (Save). U komt weer terug in het scherm, waar nu de volledige bestandsnaam ingevuld staat. Klik op ‘Volgende’.
- U ziet de samenvatting van de voorgaande stappen. Klik op ‘Voltooien (Finish)’: het certificaat is nu geëxporteerd naar een back-up bestand of kopie.
Na het maken van een back-up kunt u deze op een andere computer of in een andere browser terugplaatsen.
Mijn certificaat staat geïnstalleerd op een Apple-computer
Voor het maken van een back-up op een Apple-computer volgt u de volgende stappen:
- Het certificaat vindt u via zoekfunctie. Gebruik hiervoor de sneltoetsen Command + Spatie. Typ in het zoekveld ‘Sleutelhangertoegang of Keychain Acces.’ om deze te openen
- In de Sleutelhangertoegang staat rechtsboven een zoekoptie. Zoek hier naar ‘Inloggen’, ‘Mijn certificaten’ of ‘My Certificates’.
- Klik het certificaat open met het pijltje > Toon info. Klik vervolgens op het pijltje naast Vertrouw en open het dropdown menu. Selecteer bij ‘Gebruik bij dit certificaat’ > Vertrouw altijd. Klik het pop-up scherm weg (rode bolletje). Als u deze wijziging opslaat vraagt uw computer waarschijnlijk om een wachtwoord. Vul het wachtwoord van uw computer in en klik op Sta altijd toe.
- Klik het certificaat aan waarvan u een back-up wil maken. Klik vervolgens boven in de balk op Archief > Exporteer onderdeel. Geef aan op welke locatie u de back-up wilt opslaan op uw computer. Geef een bestandsnaam op die eindigt met .p12. Bijvoorbeeld "Certificaatnaam.p12". Klik vervolgens op 'Bewaar'. Geef een wachtwoord op om de back-up te beveiligen.
- Geef vervolgens het wachtwoord van uw computer op > Klik op Sta altijd toe.
De back-up is gemaakt. U kunt deze in een andere browser of op een andere computer terugplaatsen.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Waar vind ik het gebruikersnummer en de pincode van mijn VECOZO-account?
- Ik wil graag dat iemand anders mijn certificaat installeert, mag dit?
- Mijn computer is gestolen, wat nu?
- Wat is oneigenlijk gebruik van een VECOZO-account?
- Ik werk met een Apple, hoe kan ik gebruik maken van VECOZO?
- Wat is een certificaat en hoe lang is een certificaat geldig?
Installeren/Verlengen
- Hoe kan ik mijn certificaat installeren?
- Ik krijg een foutmelding tijdens het installeren/verlengen van mijn certificaat.
- Het lukt mij niet om mijn certificaat te installeren/verlengen in een externe omgeving.
- Na het installeren/verlengen kan ik mijn certificaat niet terug vinden in de browser.
- Ik krijg tijdens het installeren/verlengen de melding "De gebruiker kan momenteel geen certificaat ophalen", wat moet ik doen?
- De installatietool blijft door lopen, wat moet ik doen?
- Kan het certificaat op meerdere computers worden geïnstalleerd?
- Mijn certificaat is verlengd. Is mijn oude certificaat nu nog geldig?
- Ik wil een wachtwoord instellen tijdens het installeren/verlengen, maar krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
- Ik heb mijn systeemcertificaat verlengd. Nu krijg ik een foutmelding in mijn softwareprogramma, wat moet ik doen?
- Ik krijg tijdens het installeren/verlengen de melding ‘Mogelijk heeft u te weinig rechten’, wat moet ik doen?
- Hoe kan ik mijn certificaat verlengen?
Back-up maken/terugplaatsen
Inloggen/Wachtwoord
- Ik kan niet inloggen
- Ik kan niet inloggen op een externe website, zoals Zorgmail of het PGB Portaal
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord instellen?
- Hoe kan ik inloggen met een ander certificaat als waarmee ik nu ingelogd ben?
Gebruikersbeheer
- Hoe vraag ik een VECOZO-account aan?
- Hoe vraag ik een systeemcertificaat aan?
- Hoe wijzig ik de autorisaties van een bestaand VECOZO-account?
- Hoe verwijder ik een VECOZO-account?
- Waar vind ik een overzicht van alle certificaten die zijn uitgegeven onder de AGB-code?
- Hoe kan ik gebruik maken van Gebruikersbeheer?
- Hoe ontkoppel ik de authenticatie-app?
- Ik ben mijn pincode kwijt, wat nu?
- Hoe zet ik een certificaat klaar voor een herinstallatie?
Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd
- Hoe kan ik een certificaat verwijderen uit de internetbrowser?
- Mijn VECOZO-account is verwijderd. Kan ik deze opnieuw activeren?
- Mijn certificaat is verlopen. Wat moet ik doen?
- Mijn VECOZO-account is geblokkeerd, hoe kan ik deze deblokkeren?