Antwoord
Om achter de status van de machtigingsaanvraag te komen kunt u de aanvraag opzoeken via de website. Er zijn verschillende manieren om de aanvraag op te zoeken.
Machtigingsaanvraag opzoeken via website of software
U kunt op onze website zoeken op het unieke Machtigingsaanvraag ID wat u hebt ontvangen na het indienen van de aanvraag. Tevens kunt u zoeken op AGB-code, datum, specialisme en grondslag. U kunt ook zoeken op geboortedatum en BSN, maar niet op andere patiëntgegevens vanwege privacy-redenen.
Het resultaat van uw zoekopdracht wordt getoond. U kunt in de kolom ‘Machtigingsaanvraagstatus’ zien wat de status van de machtiging is en als u de muis erop houdt dan ziet u een specificatie van de status. Als de zorgverzekeraar de machtiging definitief heeft afgehandeld en goedgekeurd ziet u een Machtigingsnummer staan. Dit hebt u nodig bij in de declaratie van de verstrekking.
Als u op het unieke Machtigingsaanvraag ID klikt ziet u gegevens van de aanvraag en een samenvattings-Pdf en een Pdf-bestand met alle vragen en ingevulde antwoorden van de aanvraag.
Als uw softwareprogramma gekoppeld is aan het Machtigingenportaal kunt u de machtiging opzoeken in het programma.
Foutmelding als u op ID klikt vanuit notificatiemail
Wanneer u een foutmelding krijgt zodra u op het blauwe ID nummer klikt uit de notificatiemail kan dit onder andere komen doordat uw persoonlijk VECOZO-certificaat niet aanwezig is in de browser die geopend wordt, het VECOZO-persoonlijk certificaat dat in uw browser aanwezig is hoort bij een andere AGB-code of dat het persoonlijk certificaat geen autorisaties heeft voor de dienst Machtingenportaal. De oplossing hiervoor vindt u in de dienst ‘Certificaatbeheer’.
Betekenis statussen van Machtigingsaanvraag
Er zijn na het indienen drie aanvraagstatussen mogelijk:
Goedgekeurd: |
de behandeling is online goedgekeurd vanuit de basisverzekering of eventuele aanvullende verzekering op basis van de huidige wet en regelgeving. De verzekeraar zal nog een machtigingsnummer aan de aanvraag toekennen, u ontvangt een notificatie per e-mail als dat gebeurt.
Afgewezen: |
de aanvraag is online afgewezen vanuit de basisverzekering en eventuele aanvullende verzekering op basis van de huidige wet- en regelgeving. De zorgverzekeraar kan offline constateren dat de verzekerde vanuit de polisvoorwaarden uit de aanvullende verzekering toch voor een (gedeeltelijke) vergoeding in aanmerking komt, en dit via het portaal terugkoppelen.
Aanvraag ingediend: |
de aanvraag kan niet online worden afgehandeld en wordt ter beoordeling doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Over het algemeen wordt het resultaat van deze beoordeling binnen vijf werkdagen via het portaal aan u teruggekoppeld. U ontvangt een notificatie per e-mail zodra de verzekeraar de aanvraag heeft afgehandeld.
Een machtiging is doorgaans geldig tot één jaar vanaf de toegekende ingangsdatum, tenzij de verzekeraar iets anders aangeeft in de beoordeling, of de verzekerde bij de betreffende zorgverzekeraar weg gaat. Als bij de Controle op Verzekeringsrecht (COV) blijkt dat de verzekeraar een toekomstige einddatum van de verzekering heeft ingevuld (dat de verzekerde dus bij de verzekeraar weg gaat) wordt deze einddatum bij de machtigingsaanvraag automatisch overgenomen als einddatum van de machtiging. Daarnaast kan een machtiging komen te vervallen als in de periode waarin de machtiging is afgegeven een poliswijziging plaatsvindt.
Op het moment dat u vragen hebt over de status die aan de machtigingsaanvraag is gegeven, kunt u contact opnemen met de betreffende zorgverzekeraar.
Uitgebreide betekenis Aanvraagstussen en Beoordelingsstatussen van een Machtigingsaanvraag en de bijbehorende dekking
Een machtigingsaanvraag kan op het portaal vanaf het moment van aanvragen verschillende statussen hebben:
|
Opgeslagen |
|
De aanvraag is tijdelijk opgeslagen (maar nog niet via het portaal indiend!). |
|
Aanvraag ingediend |
|
De aanvraag is ingediend en in behandeling bij de zorgverzekeraar voor de basisverzekering of aanvullende verzekering. |
|
wacht op informatie van zorgverlener |
|
De zorgverzekeraar heeft bij de zorgverlener om meer informatie gevraagd en wacht op antwoord. |
|
wacht op informatie van verzekerde |
|
De zorgverzekeraar heeft bij de verzekerde om meer informatie gevraagd en wacht op antwoord. |
|
wacht op informatie van zorgverlener en verzekerde |
|
De zorgverzekeraar heeft bij de zorgverlener en de verzekerde om meer informatie gevraagd en wacht op antwoord. |
|
verzekerde opgeroepen op spreekuur |
|
De zorgverzekeraar heeft de verzekerde opgeroepen op het spreekuur. |
|
Aanvullende informatie ontvangen |
|
De zorgverzekeraar heeft de bij de zorgverlener of verzekerde opgevraagde extra informatie ontvangen. |
|
Ingetrokken |
|
De machtigingsaanvraag is ingetrokken door de aanvrager. |
|
Vervallen |
|
De machtigingsaanvraag is geannuleerd door de zorgverzekeraar (bijvoorbeeld om dubbel geregistreerde machtigingen te voorkomen). |
|
Aanvraag automatisch beëindigd |
|
De openstaande machtigingsaanvraag is automatisch beëindigd omdat er in de afgelopen 12 maanden geen statuswijziging heeft plaatsgevonden. |
Wanneer de machtigingsaanvraag de status “Aanvraag beoordeeld” heeft, krijgt de aanvraag een beoordelingsstatus. Een machtingsaanvraag kan online (door het portaal) of Offline (door de zorgverzekeraar) worden beoordeeld. De beoordeling vindt plaats vanuit de basisverzekering en indien van toepassing vanuit de aanvullende verzekering(en), en kan tot de volgende tussen- of eindstatussen leiden:
|
Inhoudelijk goedgekeurd vanuit de basisverzekering, niet beoordeeld vanuit de aanvullende verzekering |
|
Er zal een machtiging worden afgegeven vanuit de basisverzekering, maar de zorgverzekeraar moet de aanvraag eerst nog beoordelen op eventuele beperkende voorwaarden (kosten). |
|
Inhoudelijk goedgekeurd vanuit de basisverzekering (geen aanvullende verzekering aanwezig) |
|
Er zal een machtiging worden afgegeven vanuit de basisverzekering, maar de zorgverzekeraar moet de aanvraag eerst nog beoordelen op eventuele beperkende voorwaarden (kosten). |
|
Inhoudelijk goedgekeurd vanuit de aanvullende verzekering, afgewezen vanuit de basisverzekering |
|
Er zal een machtiging worden afgegeven vanuit de aanvullende verzekering, maar de zorgverzekeraar moet de aanvraag eerst nog beoordelen op eventuele beperkende voorwaarden (kosten). |
|
Goedgekeurd vanuit de basisverzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats vanuit de basisverzekering. |
|
Goedgekeurd vanuit de aanvullende verzekering, afgewezen vanuit de basisverzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats vanuit de aanvullende verzekering. |
|
Goedgekeurd met beperkende voorwaarden vanuit de basisverzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats vanuit de basisverzekering volgens de in de machtiging aangegeven voorwaarden. |
|
Goedgekeurd met beperkende voorwaarden vanuit de basisverzekering en afgewezen vanuit de aanvullende verzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats vanuit de basisverzekering volgens de in de machtiging aangegeven voorwaarden. |
|
Goedgekeurd met beperkende voorwaarden vanuit de basisverzekering en de aanvullende verzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats volgens de in de machtiging genoemde voorwaarden. |
|
Goedgekeurd met beperkende voorwaarden vanuit de basisverzekering, tevens vergoeding volgens polisvoorwaarden aanvullende verzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats volgens de in de machtiging genoemde voorwaarden. |
|
Goedgekeurd met beperkende voorwaarden vanuit de aanvullende verzekering, maar afgewezen vanuit de basisverzekering |
|
Er is een machtiging afgegeven, vergoeding vindt plaats volgens de in de machtiging genoemde voorwaarden. |
|
Afgewezen vanuit de basisverzekering en de aanvullende verzekering |
|
De aanvraag is zowel vanuit de basisverzekering als vanuit de aanvullende verzekering afgewezen. De behandeling komt niet aanmerking voor vergoeding. |
Afgewezen vanuit de basisverzekering, niet beoordeeld vanuit de aanvullende verzekering |
|
De aanvraag is afgewezen uit de basisverzekering. Op de aanvullende verzekering is niet beoordeeld. |
|
Afgewezen vanuit de basisverzekering (geen aanvullende verzekering aanwezig) |
|
De aanvraag is afgewezen uit de basisverzekering. De verzekerde heeft geen aanvullende verzekering op basis waarvan de de aanvraag nog kan worden beoordeeld. |
|
Afgewezen vanuit de basisverzekering, maar wel vergoeding volgens polisvoorwaarden aanvullende verzekering |
|
De aanvraag is afgewezen uit de basisverzekering. De verzekerde komt echter wel in aanmerking voor vergoeding uit de aanvullende verzekering. |
|
Bij de zorgverzekeraar in behandeling voor de basisverzekering |
|
Nog niet beoordeeld. |
|
Bij de zorgverzekeraar in behandeling voor de basisverzekering (geen aanvullende verzekering aanwezig) |
|
Nog niet beoordeeld. Wel is bekend dat de verzekerde geen aanvullende verzekering heeft. |
|
In behandeling voor de aanvullende verzekering, maar afgewezen vanuit de basisverzekering |
|
De aanvraag is afgewezen vanuit de basisverzekering, maar de zorgverzekeraar gaat de machtiging nog beoordelen vanuit de aanvullende verzekering. |
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Welke verstrekking kan ik via VECOZO bij welke Zorgverzekeraar aanvragen?
- Hoe kan ik gebruik maken van het Machtigingenportaal als buitenlands ziekenhuis?
- Waar moet ik zijn als ik een vraag/klacht over de inhoud van een formulier heb?
- Hoe kan ik het Machtigingenportaal koppelen aan mijn softwarepakket?
- Hoe wordt de privacy van patiënten binnen het Machtigingenportaal gewaarborgd?
- Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van de dienst Machtigingenportaal?
- Welke zorgsoorten kunnen gebruik maken van het Machtigingenportaal?
Machtigingsaanvraag indienen en beheren
- Hoe start ik de aanvraag van een machtiging?
- Hoe vul ik het aanvraagformulier voor een machtiging in?
- Waar moet ik rekening mee houden bij het aanvragen van een machtiging voor de Wet Langdurige Zorg (Wlz mondzorg)?
- De zorgverzekeraar vraagt om aanvullende informatie, hoe kan ik deze toesturen?
- Ik heb een vraag over de beoordeling van mijn machtiging, waar moet ik zijn?
- Hoe kan ik mijn machtiging wijzigen, intrekken of opslaan?
- Hoe lang is een Machtiging geldig?
- Wat zijn JVC’s en wat houden de controles in?
- Hoe wijzig ik een e-mailadres bij VECOZO?
- Wat heeft VECOZO nodig om de terugkoppelingen van zorgverzekeraars naar mijn eigen webservice te sturen?
- Wat wordt er bedoeld met het Machtigingsaanvraag ID en Machtigingsnummer?