Antwoord
Via het menu 'Mijn diensten’ > ‘Opt-in’ > ‘Afhandelen aanmeldingen’ kunt u zien welke patiënten u via volgjezorg.nl een bericht hebben gestuurd met DigiD met sms om toestemming te regelen voor de uitwisseling van hun medische gegevens. Er staat dan ‘Ja’ in de kolom ‘Toestemming’. Ook kunt u zien of een patiënt een ‘nee’ wil laten registreren of een eerder gegeven toestemming wil intrekken. Er staat dan ‘Nee’ in de kolom ‘Toestemming’.
U dient het bericht vervolgens binnen uw eigen informatiesysteem in het dossier van de patiënt te verwerken. Controleer hierbij of de gegevens van de patiënt overeenkomen met de gegevens in het dossier, om er zeker van te zijn dat u de toestemming in het juiste dossier verwerkt. Als de gegevens zodanig afwijken dat u twijfelt of de toestemming voor de juiste patiënt is gegeven, verwerk de toestemming dan niet!
Na verwerking van de toestemming in het dossier van de patiënt moet het dossier (opnieuw) worden aangemeld bij het Landelijk Schakelpunt (LSP) om de gegevens daadwerkelijk beschikbaar te maken voor opvraging. Daarna geeft u op het VECOZO-portaal via het menu ‘Afhandelen aanmeldingen’ aan dat de aanmelding is verwerkt. U kunt daarbij kiezen voor de volgende opties:
- 'Nog niet verwerkt': U wilt de aanmelding op een later moment verwerken.
- 'Verwerkt': U heeft de aanmelding verwerkt in het dossier van de patiënt en aangemeld op het LSP.
- ‘Afgewezen': U heeft de aanmelding niet verwerkt met een bepaalde reden. U dient die reden hier aan te geven.
Als u op 'Opslaan' heeft geklikt ontvangt de patiënt (mits die bij de aanmelding een e-mailadres heeft opgegeven) automatisch een e-mail waarin staat hoe de aanmelding is afgehandeld: verwerkt of afgewezen.
Bij een afwijzing staat ook de reden vermeld die door u is geselecteerd, en wordt de patiënt geadviseerd contact met u op te nemen om de toestemming eventueel alsnog te regelen.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Kan ik via VECOZO een overzicht terugvinden met alle verwerkte aanmeldingen?
- Wat is Opt-in?
- Voor wie is de dienst Opt-in beschikbaar?
- Is Opt-in ook beschikbaar voor gezondheidscentra(37) of gezondheidscentra die vallen onder diverse samenwerkingsverbanden(53)?
- Wat hebt u nodig om gebruik te kunnen maken van de dienst Opt-in?
- Wat heeft de website volgjezorg.nl te maken met Opt-in?
- Wat heeft de website www.ikgeeftoestemming.nl te maken met de website www.volgjezorg.nl?
- Ik zie de dienst Opt-in niet tussen 'Diensten' staan.
Aanmeldingen van patiënten
- Hoe kan een patiënt een toestemmingsverzoek doorgeven?
- Ik krijg nog steeds Opt-in aanmeldingen op een oude praktijk AGB-code.
- Hoe kan een patiënt toestemming geven?
- Kan een patiënt tot 16 jaar ook zelf toestemming geven?
- Ik heb een nieuwe AGB-code. Hoe kan ik alle Opt-in aanmeldingen overzetten naar de nieuwe AGB-code?
- Waar kan ik de ontvangen aanmeldingen terug vinden?
- Wanneer is een aanmelding verwerkt?
- Ontvangt de patiënt bericht wanneer de aanmelding is verwerkt?
- Waar kan ik mijn verwerkte aanmeldingen terug vinden?
- Kan ik de lijst met niet afgehandelde aanmeldingen uitprinten of opslaan?
- Ik heb een aanmelding op afgehandeld gezet, maar de aanmelding is nog niet verwerkt. Wat nu?
- Hoe kan het dat ik geen aanmeldingen voor Opt-in ontvang?
- Wordt er geen geslacht meer uitgevraagd op de toestemmingsformulieren?
Vindbaarheid
- Hoe kan ik de aanmeldstatus van mijn praktijk voor de website volgjezorg.nl instellen of wijzigen?
- Hoe kan ik de vindbaarheid van mijn organisatie op volgjezorg.nl verbeteren?
- Waarom kunnen onze patiënt op volgjezorg.nl geen toestemming geven aan onze praktijk?
- Waar kan ik controleren of onze organisatie is aangemeld bij volgjezorg.nl?